Veja er ikke som andre sneakers. Det franske skomerket satser alt på bærekraftig produksjon i Brasil og bruker ikke en krone på markedsføring. Likevel har de aldri tapt hovedmålet av syne: Å lage gode sko.
Globaliseringsmotstand har ettertrykkelig blitt satt på dagsordenen det siste året: I USA og Europa vinner politikere terreng på å advare mot frihandel og tap av arbeidsplasser. På visse varer har imidlertid produksjonen flyttet til utviklingsland for lengst; det er lenge siden tekstilindustrien langs Akerselva ble avviklet for å frigjøre hender til andre bransjer.
I dette perspektivet er det ekstra interessant når selskaper forsøker å gjøre globalisering på en bærekraftig måte, når de tilbyr gode arbeidsplasser og miljøvennlig produksjon i utviklingsland av varer som sannsynligvis ikke ville blitt laget i Vesten uansett. Veja er et slikt merke.
Bonde i Brasil som leverer økologisk bomull til Veja
Etisk produksjon
Etter å ha reist verden over og sett globaliseringens skyggesider lanserte de franske barndomsvennene Sébastien og Ghislain skomerket Veja i 2004. Reglene var enkle: I stedet for å bruke penger på markedsføring skulle de heller la arbeiderne beholde en større del av inntektene, og produksjonen skulle foregå så miljøvennlig som mulig. På portugisisk betyr Veja ”å se” – altså at kundene skal se hvor hver del av skoen kommer fra og hvem som lager dem. Dette passer oss på Dapper som fot i joggesko, tørrlagte utviklingsstudenter som vi er.
Alle tekstiler og all gummi brukt i en Veja-sneaker blir økologisk høstet, skoene produseres på en fair-trade fabrikk i Brasil og logistikken håndteres i Frankrike gjennom et attførings-program for vanskeligstilte.
Naturgummien etterbehandles innen én time etter høsting
Bærekraftige materialer
I stedet for å bidra til bruk-og-kast-kulturen ved ha 100 ulike modeller holder Veja seg til et begrenset utvalg tidløse lester, hvor du kan få samme par sko i ulike materialer med ulike egenskaper. Førstevalget for mange er lerret, altså grovt, toskaft-vevd bomull, ofte kalt seilduk eller kanvas. Lerret er hardført og gir en klassisk look som eldes med verdighet. Veja bruker økologisk dyrket bomull som veves i Taua i Brasil.
For dem som vil ha et enda grovere, men fortsatt klassisk utseende, har Veja lansert stoffet J-Mesh, en moderne tolkning av den særegne jute-veven fra Amazonas. Juteplanten vokser flere steder i Brasil og gir stive, slitesterke fibre som vi i Norge blant annet kjenner fra vedsekker og bestefars strietapet. Hendig nok for joggesko er stoffet antistatisk og puster meget godt.
Veja går lengre enn å begrense skadeomfanget på miljøet, men satser nå på at produksjonen skal bli netto positiv. I fjor lanserte de en metode for å omdanne plastflaskene som hoper seg opp i Brasils sjøer og søppeldynger om til lette, pustende og vannavstøtende fibre, såkalt Bottle Mesh eller B-Mesh. Dette gjøres nå i stor stil i et resirkuleringsanlegg i Santo André, og det går med ca. 3 flasker til hvert par sko.
Skinnet Veja bruker høstes lokalt og blir vegetabilsk garvet, med lite bruk av krom eller syntetiske kjemikalier. Alle såler lages av naturgummi fra frittvoksende trær fra Amazonas regnskog, slik at man unngår plantasjer, som trenger til sides den naturlige vegetasjonen. Hvert par sko pakkes så i esker laget av resirkulert kartong og sendes med båt til Frankrike, hvor den videre logistikken håndteres gjennom attføringsprogrammet Ateliers Sans Frontières, som hjelper ekskriminelle, narkomane og andre vanskeligstilte tilbake til arbeidslivet. Siden Veja startet har 160 slike ansatte funnet seg en jobb.
Diskret utforming, tidløs stil
Rimeligere enn antatt
Alt dette gjør at et par sneakers fra Veja koster tre til fire ganger så mye å produsere som konkurrentenes. For å holde skoene innenfor rekkevidde for de fleste i vår del av verden, bygger ikke Veja seg ikke opp store varelagre, men tar kun ordre seks måneder i forveien fra forhandlere. Dermed slipper de å produsere store mengder sko som til syvende og sist må dumpes på markedet eller kastes.
Strategien med å heller satse på godt rykte enn reklame ser ut til å fungert bra – kredible personligheter som Marion Cotillard og Charlotte Gainsbourg er ofte å se med sine Veja-sneakers, helt uten sponsoravtale. Til tross for at grunnleggerne Sébastien og Ghislain til og med har nektet å stille opp i goodwill-reportasjer i Brasil, har merket vokst til å produsere 2 millioner par sko siden starten og leverer nå til 700 forhandlere, blant annet Merci i Paris og Selfridges i London. Driften går til alt overmål med overskudd.
Selv vi ble først kjent med Veja gjennom kollaborasjonen deres med vårt andre franske merke Bleu de Paname. Etter å ha prøvd en rekke par og konstatert at komfort og kvalitet er på høyde med det sosiale engasjementet, kan vi med stolthet si at Veja har blitt en av våre grunnpillarer fra ankelen og ned.